Det går linkbuilding ud på

Linkbuilding er den mest effektive måde at forbedre rangeringer på i søgemaskinerne. Hjemmesidens indhold har også stor betydning, men i mange tilfælde er der allerede styr på den del, også er det altså linkbuildingen, der giver det endelige boost. Google og de øvrige søgemaskiner sætter alle stor pris på indgående links, så det er et område, hvor man virkelig kan gøre en forskel.

Når vi forklarer begrebet linkbuilding, så er det faktisk utroligt simpelt: Det handler om at bygge links til en specifik hjemmeside.

Selve processen er bare ikke altid så simpel. Links hænger nemlig ikke på træerne, i hvert fald ikke de gode af slagsen. Selvom der er mange typer links, der kan betegnes som værende gode, er der alligevel altid forskel på kvaliteten. De bedste links kommer som regel fra store, brede og velkendte hjemmesider, som fx dr.dk - eller autoriteter inden for samme emne, som den (potentielt) modtagende hjemmeside hører til. Her kan bare ét link gøre en gigantisk forskel, men omvendt er det også enormt svært at hente links af denne kaliber.

Heldigvis er der mange andre muligheder, som er lidt lettere at gå til. For eksempel kan man udnytte links fra sit netværk og på den måde skaffe links, som konkurrenterne ikke kan få. Man kan også henvende sig til andre hjemmesider og foreslå, at de linker til sit website (outreach). Ellers er der også andre strategier, som igennem tiderne har været populære, som eksempelvis gæsteindlæg, forumindlæg, blogkommentarer, samt links fra diverse databaser. Generelt er der altså rigtigt mange muligheder i linkbuilding. Det giver mest mening at fokusere på de områder, der giver mest igen, men hver metode har sine egne unikke fordele og ulemper, og normalt kommer man længst ved at benytte flere forskellige strategier.

Hos Optify satser vi ikke på én bestemt type af links - vi satser i stedet bredt. Det sker ved at skabe en god kombination af links fra forskellige kilder. På den måde er du godt dækket ind, hvis Google ændrer prioriteter, eller hvis der sker ændringer på de sider, der linkes fra. Dog arbejder vi altid med et særligt fokus på kvalitet frem for kvantitet, da vi har oplevet, at det giver de bedste resultater.

 

Effekten af linkbuilding

Målet med linkbuilding er at rangere højere i søgemaskinerne - især i Google. Hvert indgående link ses som en positiv anbefaling af din side, og jo flere gode du har af slagsen, jo højere vil du generelt rangere på de forskellige søgeord.

Trafikken via søgemaskinerne er enorm, og forbedringer på bare enkelte placeringer kan føre til hundrede eller sågar tusindvis af ekstra besøgende. Flere besøgende resulterer ofte i flere kunder, da flere besøgende får mulighed for at se, hvad du har at tilbyde på hjemmesiden. Mange af de personer, der klikker sig ind på din side via en søgemaskine, er normalt allerede interesserede i det pågældende emne. De har frivilligt foretaget en søgning, fået præsenteret din hjemmeside af Google, og klikket sig ind på grund af interesse. Dermed er søgemaskinerne nogle af de absolut bedste kilder til gode kunder. Men: Det kræver, at arbejdet med linkbuilding er ordentligt udført!

Nogle gange kan man rangere udmærket med begrænset linkbuilding, fx på svage søgeord uden den store interesse. Men for at komme op, hvor det virkeligt bliver sjovt (top 3 på konkurrencedygtige søgninger), er kvalitetslinkbuilding næsten altid nødvendigt. Det bliver progressivt sværere, jo højere rangeringer, der er tale om. Springet fra andenpladsen til førstepladsen er noget sværere end springet fra 12 til 11. På samme måde er der dog også gevinst i hver enkelt plads vundet. Nummer 1 i Google modtager mange flere besøgende end fx nummer 4.

Intern og ekstern linkbuilding

Når snakken går om linkbuilding, så er der næsten altid tale om ekstern linkbuilding. Det er den proces, der er beskrevet højere oppe, hvor man henter links til sit site fra andre hjemmesider. Og det er klart den mest effektive: Det er sådan, at mange hjemmesider og firmaer har etableret sig i toppen af deres ønskede søgeord.

Intern linkbuilding er dog ikke helt uden effekt. Her linker man simpelthen rundt på sin egen hjemmeside. Det kan for eksempel være fra én underside til en anden. Det hjælper lidt, for på den måde kan man sende linkjuice rundt mellem undersiderne, og ved at være lidt strategisk kan det sagtens give et fint afkast. En smart strategi er nemlig at benytte de mindre vigtige undersider til at sende links videre til de vigtigste sider. Valg af keyword kan også have en lille betydning i intern linkbuilding.

Linkbuilding betaler sig

Hvis målsætningen er at få flere besøgende til hjemmesiden, så er der ingen bedre metode end linkbuilding. Først og fremmest giver det flere besøgende, men det giver også et solidt og stabilt grundlag. Linkbuilding er nemlig en langtidsløsning, hvor din hjemmeside etablerer sig på de bedste rangeringer, når først dine links er blevet bygget. Det giver både besøgende om en måned, om et halvt år, og om et helt år. Det er ikke ligesom en midlertidig annonceringsløsning - linkbuilding varer nemlig ved, hvis det ellers er gjort ordentligt!

Hos Optify hører vi meget gerne om dine behov. Kom gerne i kontakt hvis du ønsker hjælp til linkbuilding, også kan vi tale nærmere om sagen.