E-mails giver effektiv konvertering
E-mail markedsføring må aldrig overses. Det er en effektiv måde at skabe ekstra salg på, men det kræver samtidig en indsats. Det er bedst at have en strategi klar fra begyndelsen, så man går til opgaven med nogle specifikke mål. Udfaldet skulle helst blive en høj konverteringsrate - effektiviteten af e-mail marketing kan nemlig variere meget. Derfor er vi parate til at planlægge en god markedsføringsplan, der er specielt tilrettelagt efter din virksomheds image.
Der er mange måder, hvorpå vi kan lave marketing med e-mail. Først og fremmest kan man som webshopejer tage sig bedre af de usikre kunder via e-mail: Det skal forståes på den måde, at mange kunder tjekker en webshop igennem, lægger et produkt i kurven, men springer fra i sidste øjeblik. Det kendes på engelsk som “abandoned basket” og det er også udtrykket, som de fleste danske marketers bruger.
I stedet for at lade et potentielt salg falde bort er det bedre at sende en mail af sted til kunden. Det kan tilrettelægges automatisk, så af den grund er der ingen grund til at se bort fra teknikken. Vi kan altså hjælpe dig med at udnytte disse cases med abandoned basket og måske få kørt nogle salg igennem, som ellers ikke ville være sket. Det handler om at udnytte det på en fornuftig måde, og det handler om at være kreativ. En succesful metode er blandt andet at sende en automatiseret e-mail godt 24 timer efter, som indikerer, at det pågældende produkt stadig er på lager. Men det er blot én af mange metoder.
En anden vigtig ting i e-mail marketing er at være tydelig og præcis i sine mails. Der skal være en klar call-to-action, altså en fuldstændig tydelig mulighed for kunden til at springe direkte til dit site, når vedkommende ser mailen. Det er måske det vigtigste af det hele. Nogle marketers er konservative i deres mails og glemmer lidt at skabe en tydelig call-to-action. Det har du måske set i nogle af de mails, du selv har modtaget. Men det handler om at være klar og præcis. Den potentielle kunde skal vide, at man på to sekunder kan komme tilbage til produktet igen.
Noget andet, som godt kan være lidt svært, er at skrive sælgende mails. Her skal sproget være i orden. Det skal være uden komplikationer, og mailen skal altid få kunden til at genoverveje sin beslutning. Derfor er det smart at tilrettelægge sin plan nøje, så de sendte e-mails stemmer med kundens ønsker og behov. En god idé er også altid at sende mails ud, når virksomheden har særlige tilbud. Mange salg kommer fra unikke tilbud - og ved at gøre kunder opmærksomme på dette, er der ligeledes rig mulighed for at sælge flere produkter ved siden af selve tilbuddene.
Rådgivning og opsætning
Der er meget, der skal overvejes, når vi forsøger at skabe opmærksomhed via e-mail marketing. Men hvordan får man i det hele taget opbygget en liste af potentielle kunder, som man kan sende mails ud til?
Den oplagte metode er at opsætte et nyhedsbrev. Mange webshops tilbyder en mindre rabatkode, et produkt oven i handlen eller noget helt tredje, når en kunde tilmelder sig et nyhedsbrev. Efter ganske kort tid har man en udmærket liste, som kan benyttes til yderligere salg senere. Derudover er det også en god idé at sende tilbud og promotions ud til alle tidligere kunder - som udgangspunkt giver man jo sin e-mail ud, når man køber et produkt på nettet.
Dermed bliver det altså muligt at øge salg til både potentielle og eksisterende kunder. Det kræver dog en strategi, og denne strategi skal ikke alene bestå af sælgende e-mails, men også informative og uddannende e-mails fra tid til anden.
Planlægningen kræver en del overvejelser, og det samme gør selve udførelsen. Det handler om at skabe flere salg, men samtidig må det ikke gå ud over kundeloyaliteten. Ingen har lyst til at blive bombarderet med e-mails. Et godt ugentligt tilbud er der dog ikke mange, der bliver sure over. Det kan nemlig skabe gevinst for begge parter.
Vi har rig erfaring med e-mail marketing, så hvis du ønsker assistance til din webshop, kan vi sagtens prøve kræfter med opgaven. Send os endelig en henvendelse, hvis du er interesseret i en smart og effektiv e-mail strategi.