Skab vækst med Black Friday  

Black Friday er en af Danmarks største handelsdage, men mange overser det langsigtede salg og potentiale, som er forbundet med dagen. Planlægger du dine markedsføringsaktiviteter rigtigt og har fokus på kunderejsen - både før, under og efter Black Friday, kan du skabe kontinuerlig vækst. Vi forklarer dig her hvordan. 

Black Friday har skrevet sig ind i historien som den hidtil største handelsdag i Danmark. Alene af den grund, bør Black Friday ikke være en dag, som du ser bort fra i markedsføringen af din hjemmeside. Planlægger du dine markedsføringsaktiviteter, og gør du det rigtigt, så har du ikke blot mulighed for at booste din omsætning med Black Friday - du har også mulighed for at generere værdifulde leads, som vil gavne dig på længere sigt. 

Fænomenet Black Friday er unægteligt vokset i forbrugernes bevidsthed, hvorfor konkurrencen om forbrugernes opmærksomhed også intensiveres år for år. Gevinsten ved Black Friday er betydelig, og det er en oplagt mulighed for lead-generering. Har du ambitioner om at vækste i forbindelse med Black Friday, så bør du intensivere din markedsføringsindsats for at skabe opmærksomhed om netop din hjemmeside.

Black Friday handler ikke kun om én dag, og ét salg. Potentialet er stort, og forbrugerne er særligt modtagelige i perioden. Derfor bør der også være fokus på hele kunderejsen - hvis du ikke blot ønsker at øge omsætningen på selve dagen, men også ønsker at skabe succesfulde og vedvarende kunderelationer. Kunderejsen begynder længe inden selve dagen, og slutter længe efter. Nøgleordet her er planlægning.

Planlæg dine markedsføringsaktiviteter

For at kunne udnytte potentialet og få det maksimale ud af en Black Friday markedsføringsindsats, så er planlægning af markedsføringsaktiviteter essentiel, da mange af disse går forud for selve dagen. Der findes en række konkrete markedsføringsaktiviteter, som kan skabe den fornødne opmærksomhed om din hjemmeside i forbindelse med Black Friday.  

Din e-mail-liste kan være et af dine vigtigste fortrin. E-mailen er fortsat den kanal, som giver det største ROI (return on investment), og er en af de mest effektive kanaler i forbindelse med Black Friday, fordi du har mulighed for at kommunikere direkte til dine kunder. En e-mailkampagne, bestående af flere e-mails, kan stimulere og engagere kunder i perioden op til Black Friday, hvor de er særligt købeklare. En anden markedsføringsaktivitet, som kan skabe opmærksomhed og trække trafik til din hjemmeside, er en landingsside. Med en landingsside har du ikke kun mulighed for at informere - men også blive fundet, når potentielle kunder starter deres søgning.  

Sociale medier kan benyttes til at interagere med kunder, og annoncering (Google Ads eller Google Shopping) kan skabe synlighed og generere trafik. Præcis hvilken annoncering, der er mest relevant at benytte, afhænger af dit produkt. Det er desuden ganske centralt, at din hjemmeside rent teknisk er klar til at håndtere den ekstra trafik og belastning, der vil være på dagen – så du sikrer dig, at din kunde får den bedst mulige oplevelse på din hjemmeside.

Grundlæggende handler det om at planlægge de enkelte markedsføringsaktiviteter, som vil skabe opmærksomhed og tiltrække kunder i tiden op til Black Friday. I takt med at dagen nærmer sig, bør kommunikationen have et mere salgsorienteret fokus. Det vigtigste er at stille skarpt på den gode kundeoplevelse i markedsføringen, så du efterlader det bedst mulige indtryk af din virksomhed. 

Udnyt dine nye leads

Indsatsen op til Black Friday er vigtig, men for at der ikke bare føres til øget salg dén ene dag, så er indsatsen efter Black Friday mindst ligeså vigtig. I perioden efter Black Friday, handler det om at fastholde og genaktivere, fordi der her er mulighed for at skabe vedvarende kunderelationer.

Ved at tænke konkrete post Black Friday aktiviteter ind i din markedsføring, får du altså mest mulig værdi ud af de ressourcer og annoncekroner, som du har brugt. Med andre ord, så bør du udnytte de nye leads, som du har fået skabt i forbindelse med Black Friday.

Der er mange måder, hvorpå du kan engagere og fastholde dine leads. E-mailkampagner er en oplagt metode til at drive salget videre, længe efter Black Friday er ovre. Her er det muligt at automatisere en række e-mails, som kan gavne dig - og give dine kunder en bedre oplevelse. E-mailmarkedsføring kan desuden bruges til at kickstarte en ny kampagne, i tiden hvor dine nye leads stadig er brandvarme.

Hos Optify beskæftiger vi os med online markedsføring og omsætter ideer til løsninger. Er du nysgerrig på, hvad dine markedsføringsmuligheder er i forhold til Black Friday - eller er du i tvivl om, hvordan du får udnyttet potentialet? Så kontakt os, og vi vil tage hånd om dine personlige behov.