Trin 1

GUIDE: DE 5 VIGTIGSTE AUTOMATIONS TIL B2B-VIRKSOMHEDER

Bedre kundeservice med nemmere administration og opfølgende salg. Begrebet kaldes marketing automations, og det er meget mere end bare et buzzword. Bliv klogere på hvordan det smarte begreb kan gavne din virksomhed her.

Ligesom et samlebånd, der har hjulpet utallige virksomheder med at optimere og strømline deres processer, er marketing automation et værktøj, der forvandler flere manuelle og tidskrævende marketingopgaver til én automatisk proces.

Derfor er det også klart, at marketing automation nu anses som en afgørende del af virksomhedens værktøjskasse – men hvordan fungerer det?

Nøglen til engagerede kunder er at give dem indhold, de kan bruge. Relevant indhold giver dem værdi, enten fordi de selv har valgt det, eller fordi deres adfærd fortæller dig, at de ønsker det. Marketing automation gør det muligt at afkode dine kunders adfærd på tværs af alle dine kanaler, uanset hvor mange kunder du har. Hvad end det er e-mails, webshop eller kundekontakt - så længe der er data, kan det automatiseres. Det betyder, at du kan målrette din markedsføring mere præcist og effektivt end før, og det hele kan ovenikøbet gøres på en langt større skala.

Inden du går i gang med at opsætte dine automations, er der et par ting, der bør overvejes først:

  • Er der nok relevant data fra dine leads og kunder?
  • Har din virksomhed de nødvendige midler og den rette viden til opsætning af automations?
  • Er dit CRM- eller CMS-system udrustet til at kunne håndtere automations?
  • Er det muligt for din virksomhed at belønne kunder for at dele mere data (f.eks. rabatkoder/gavekort)?

Når du har fået styr på dine overvejelser, er du klar til at gå videre med opsætningen af dine marketing automations. Her viser vi dig, hvilke 5 automations din B2B-virksomhed skal have fokus på, og hvordan du kommer bedst muligt i gang.

Trin 2

Velkomstmail

Ved at tilmelde sig dit nyhedsbrev eller godkende dine brugerbetingelser har dit lead taget det første skridt på vejen mod at blive en loyal og engageret kunde. Nu er det op til dig at sikre, at de får den nødvendige information, når de vil have den.

Gør det muligt for dit lead at tilmelde sig flere steder i købsrejsen

Opsæt tilmeldingsformularer til dit nyhedsbrev hvor det giver mening, og hvor kunden forventer at finde det. Helt specifikt bør der altid være et CTA for tilmelding af nyhedsbrevet på disse punkter:

  • I footeren af websitet

  • I indkøbskurven før og efter et køb

  • I et pop-up vindue på forsiden

  • Kundekontakt

Når dit lead får interesse for dit produkt og din virksomhed, er det vigtigt at imødekomme deres interesse hurtigst muligt. Det skal være nemt for dine leads at tilmelde sig dit nyhedsbrev - så giv dem så mange muligheder som muligt.

 

Skræddersy din velkomstmail

Opret unikke velkomstmails afhængigt af, hvor i købsrejsen dit lead tilmeldte sig dit nyhedsbrev. Når der er flere måder, dine leads kan tilmelde sig, bør det altid afspejle sig i velkomstmailen.

  • Brug din data fra kunderejsen
    - Har modtager allerede købt et produkt eller kun tilmeldt sig via footeren?

  • Vis taknemmelighed for tilmelding/køb/begge dele
    - Personliggør dit indhold

  • Fremvis populære produkter eller serviceydelser
    - Udnyt kundens interesse

  • Tilpas mængden af information efter dit produkt
    - Komplicerede serviceydelser kræver mere information og salgstekst end mere almene forbrugsgoder

  • Tilpas indhold efter prisklasse
    - Produkter eller serviceydelser i højere prisklasser kræver mere information i form af billeder, specifikationer, video osv.

Husk at leads har størst sandsynlighed for at konvertere inden for de første 48 timer efter at have tilmeldt sig et nyhedsbrev – det bør din velkomstmail udnytte.

Trin 3

Genaktivering

Der kan være mange årsager til, at dine leads ikke åbner dine mails, og før de kan genaktiveres, er du nødt til at vide hvorfor de ikke reagerer, som de skal.

Identificér årsagen til den manglende respons

Se på faktorer der kan være medvirkende til den manglende interesse. Så snart du har årsagen, kan du begynde din genaktivering.

  • Undersøg eksterne forhold og segmentér leads
    - Har dine leads fået nye leverandører?
    - Mangler de købekraft?
    - Har dine leads skiftet mailadresse?
    - Er de i målgruppen?
    - Andre udfordringer?

  • Undersøg interne faktorer
    - Er der tekniske problemer med dine mails?
    - Sender du for mange mails?
     -Sender du irrelevant indhold pga. manglende data?

Genaktivering kræver en smule detektivarbejde, men når du har analyseret de eksterne og interne forhold, bliver det langt nemmere at danne overblik over mulige løsninger.

 

Genaktiver leads

Optimér dine mails afhængigt årsagen til den manglende respons og giv dine leads grund til at svare.

  • Tydeliggør hvad du ønsker af kunden i emnelinjen og skab ’urgency’
    - Mails med ’urgency’ har 22% højere åbenrate end normalt
    - Tidsfølsomme mails er gode til at skabe ’urgency’

  • Giv modtageren rabat/mere værdi
    - Rabatkoder er effektive værktøjer til at skabe interesse

  • Fortæl modtageren hvad de går glip af
    - Modtagere skal føle at de går glip af en god aftale, hvis de ikke svarer

Har dine leads stadig ikke reageret på genaktivering, skal der tages personlig kontakt til den enkelte virksomhed.

Trin 4

Leadscoring

Leadscoring gør det muligt at identificere og belønne leads, der har vist særlig interesse for dit produkt eller serviceydelse. Det er et effektivt redskab til at øge din konverteringsrate helt automatisk.

Det hele fungerer ved at tildele dine leads point afhængigt af deres aktivitetsniveau på dit website - jo længere de når i købsrejsen, jo flere point får de.

Opsæt mailautomation

Gør mails klar til at blive sendt ud til modtagere med høj leadscore.

  • Opsæt dine produkt- og kategorimails så de kan tilpasses automatisk
    - Størstedelen af CRM-systemer tilbyder automatisk personalisering af data

Der bør altid være mindst én mail til produkter og én til produktkategorier, der efterfølgende kan personliggøres efter, hvilket produkt dine leads viser interesse i.

 

Beløn leads med høj leadscore

Bestem hvor mange point dine leads skal have. Når de møder pointkravene, kan du overveje, om de skal have et personligt tilbud eller tilsendes en automatisk mail.

  • Giv flere point jo længere de er i købsrejsen
    - Velkomstmails bør ikke give samme antal point som bestillingssiden

  • Udnyt interesse for dine produkter eller ydelser
    - Opsæt relevante mails til leads der besøger produkter eller kategorier mere end 3 gange på en uge

  • Send dine mails samme uge
    - Interessen er på sit højeste den pågældende uge

Adfærdsbaseret indhold er relevant indhold – leadscoring er et effektivt redskab til automatisk at afkode, hvad dine leads er interesserede i.

Trin 5

Sæsontrends

Planlæg og tilpas dit indhold – hvor det giver mening – efter sæsontrends. Mails om produkter der har større efterspørgsel på bestemte tider om året, bør altid være klar til at blive sendt ud i god tid.

Opsæt dine automations tidligt

Mindsk risici for afmeldinger, bounce-rates og spammarkeringer ved at teste dine kampagner internt mindst et par måneder inden.

  • Test dine mails
    - Henter dine udkast data fra de rigtige steder?
    - Har dine udkast for mange links ift. spammarkeringer?
    - Hvordan ser dine udkast ud på smartphones/andre e-mailudbydere

Ved at opsætte dine automations før sæsonen begynder er der mere tid til at teste for fejl og andre udfordringer, der ellers kan forhindre en succesfuld mailkampagne. Jo mere der er planlagt, jo bedre kan du koordinere din markedsføring.

 

Påmind dine leads i god tid

Brug 2-3 mails på at påminde leads om de pågældende sæsoner og vigtigheden af, at de bestiller tidligt.

  • Start optakten til den specifikke sæson mindst et par måneder før.
    - Opfordr leads til at bestille så tidligt som muligt

  • Undgå at sende for mange mails
    - Der bør ikke være mere end 1 påmindelsesmail pr. måned
    - Hold budskabet kort og konkret
    - Skab gerne ’urgency’

Når du påminder dine leads om en bestemt sæson, er der større sandsynlighed for, at de har interesse i den pågældende sæson.

Trin 6

Saml data

Automations kræver data fra dine leads for at kunne fungere. Din webshop eller website kan opsamle og videresende disse data til dine automations gennem en række værktøjer.

Sporingskode

Tracking kode eller sporingskode er strenge af tal og bogstaver, der indsættes i kildekoden af en side. De gør det muligt at analysere strømmen af ​​besøgende og hjælper med at afkode brugeradfærd i købsrejsen.

  • Brug sporingskode på dit website eller webshop
    - De fleste CMS-systemer understøtter nem og hurtig integration af sporingskode
    - Aflæser generel adfærd af dine leads

Sporingskode er et vigtigt redskab i at kunne opsamle og læse data fra dit website. Typen af website dikterer, i hvilket omfang der skal opsættes sporingskode. F.eks. skal webshops opsætte yderligere indstillinger til sporing af e-handel - blandt andet for at se om leads forlader kurven inden køb.

Hvis du har en dygtig programmør tilkoblet, kan du sende ekstra sporingsdata, som du selv kan definere. Dette kan være en fordel for mange virksomheder med et mere kompliceret produkt eller serviceydelse.

 

Marketing automations for din B2B-virksomhed

Begrebet marketing automations dækker i virkeligheden over en masse mindre begreber, der alle hjælper dig med lette byrden for ellers manuelle og tidskrævende opgaver. De gør det ikke bare nemmere at målrette din markedsføring – de gør det ovenikøbet for dig. Til gengæld kræver det en smule forarbejde og planlægning, men følger du vores råd, er du allerede godt på vej til at opsætte effektive marketing automations for din virksomhed.

Hos Optify sætter vi liv til dine idéer – vores mangeårige erfaring med opsætning og drift af marketing automations giver dig en handledygtig sparringspartner med ekspertise i webudvikling.

Skriv til os på [email protected] eller giv os et ring på +45 71 99 71 30 for en personlig og uforpligtende samtale.