Forstå Mobile-First Index og hvad det betyder for dig

Google har foretaget betydelige ændringer i deres indeksering, og i den forbindelse introduceret Mobile-First Index. Vi kaster her lys over, hvad denne ændring kan have af betydning for din hjemmeside. 

I dag stammer størstedelen af alle søgninger på Google fra mobilenheder. Historisk set har de fleste søgninger fundet sted fra desktopenheder, men med tiden har dette ændret sig. Denne ændring i søgemønstre er da også bevæggrunden for, at søgemaskinen Google nu har ændret måden, hvorpå man indekserer, til det som betegnes Mobile-First Index.

Mobile-First Index betyder, at Google fremover vil bruge mobilversionen af hjemmesider til at indeksere og rangere for at kunne hjælpe mobilbrugere med at finde det, som de søger. For dig, vil Mobile-First Index således betyde, at mobilversionen af din hjemmeside fremover vil være den primære version, som bliver indekseret og rangeret, når din placering på Google skal bestemmes.

Forskel i indhold på desktopversioner og mobilversioner, kan resultere i uoverensstemmelser mellem søgning og resultat for mobilbrugere. Derfor forsøger man med Mobile-First Index at imødekomme dette ved at ændre på søgealgoritmen – så man i sidste ende kan sikre relevans og brugervenlighed for mobilbrugere.

Tilpas din hjemmeside Mobile-First 

En responsiv hjemmeside er i første omgang dét, som du bør tilstræbe og prioritere i forbindelse med udrulningen af Mobile-First Index. Et responsivt design betyder, i alt sin enkelthed, at man optimerer og designer sin hjemmeside, så den automatisk tilpasses mobilenheder. Det vil sige, at tekst, billeder, grafik mm. skaleres op eller ned afhængigt af, fra hvilken enhed hjemmesiden tilgås. Gør derfor din mobilversion smart, træf velovervejede beslutninger og læg vægt på tilgængelighed og brugervenlighed.  

Det mest enkle råd i forhold til at tilpasse din hjemmeside Mobil-First Index er at have det samme indhold tilgængeligt for både dine desktopbrugere og dine mobilbrugere. Indhold skal her forstås som indekserbart indhold – i form af tekst, billeder, videoer osv. Notér i den forbindelse, at indholdet sagtens kan være præsenteret anderledes på de forskellige versioner af din hjemmeside, men at selve indholdet bør være tilgængeligt for begge typer af brugere.

Er din hjemmeside responsiv?

Har du allerede en responsiv hjemmeside, så behøver Mobile-First Index ikke at have den store betydning for din placering på Google. Har du derimod ikke en mobilvenlig hjemmeside – så bør du tage højde for, at et responsivt og brugervenligt design nu er blevet vigtigere end nogensinde før, fordi Google, med Mobile-First, rangerer efter netop dette. Det er vigtigt at understrege, at din hjemmeside stadig bliver crawlet og rangeret med Mobile-First, men at mobilversionen altså er den, som bliver prioriteret først.

Der er mange årsager til, at man bør tænke over at optimere sin hjemmeside til mobilbrugere. Mobile-First Index er en væsentlig årsag. Hos Optify arbejder vi med at optimere hjemmesider, med særligt fokus på responsive design. Overvejer du at få mobiloptimeret din hjemmeside, så kan vi være behjælpelige med dette. Tag gerne kontakt, så vi kan tage hånd om netop dine behov.