Trin 1

GUIDE: SÆLG DINE PRODUKTER PÅ INSTAGRAM

Denne guide forklarer dig trin for trin, hvordan du opsætter Instagrams shopping-funktion fra din virksomhedsprofil. Instagram shopping gør det muligt for dig at nå ud til din målgruppe og sælge dine produkter. Alt imens det bliver nemmere for din målgruppe at få adgang til detaljer om dit produkt. Efter at have fulgt denne guide, er du klar til at dele dit første shopping-opslag eller historie på Instagram.

 

Sørg for, at din virksomhed og konto opfylder følgende krav:

  • Din Instagram-konto skal være konverteret til en Instagram-virksomhedsprofil og overholde Instagrams handelspolitik for virksomheder.
  • Din Facebook-virksomhedsside skal være korrekt knyttet til din Instagram-virksomhedsprofil. Sørg derfor for, at din Facebook-virksomhedsside ikke har lande- eller aldersbegrænsninger, da den ellers ikke understøttes.
  • Din Instagram-virksomhedsprofil skal være tilknyttet til et Facebook-katalog. Trin 2 forklarer dig hvordan.
Trin 2

Knyt din profil til et Facebook-katalog

Mulighed 1: Tilføj et forretningsafsnit på din Facebook-side

  1. Vælg fanen Forretning på din Facebook-virksomhedsside (er denne ikke synlig, kan du ændre din sideskabelon til Shopping-skabelonen).
  2. Klik på Opsæt en forretning (forudsat at du accepterer handelsvilkårene).
  3. Indtast virksomhedsadresse og klik Næste.
  4. Vælg dernæst valuta og indtast den e-mailadresse, som er tilknyttet din virksomhedsside og klik Næste (den valgte valuta vil være gældende for alle dine produkter og kan ikke ændres).
  5. Tilføj dit CVR-nummer. Klik Afslut.
  6. Tilføj nu produkter til din forretning på Facebook, for at kunne tagge dem fra din Instagram-konto.

 

Mulighed 2: Anvend et katalog i Business Manager                              

  1. Gå til Business Manager-kontoen fra den Facebook-virksomhedsside, der er tilknyttet din Instagram-virksomhedsprofil. Dette er ikke muligt, hvis din Business Manager-konto kun har adgang til din Facebook-virksomhedsside og ikke din tilhørende Instagram profil.
  2. Opret Nyt katalog eller identificér et Eksisterende katalog, som du ønsker at bruge til shopping på Instagram. Er kataloget, som du ønsker at bruge, på en anden Business Manager-konto, bør du sørge for, at disse to kontoer er forbundet.

 Du bør nu have fået til knyttet din Instagram-virksomhedsprofil et Facebook-katalog på én af de to ovenstående måder.  

Trin 3

Din konto skal nu gennemgås

Efter at have tilknyttet din Instagram-virksomhedsprofil et Facebook-katalog, skal din konto gennemgås af Instagram, så du får adgang til shopping-funktionen (dette sker automatisk). Bemærk: Har du oprettet et helt nyt katalog, skal dette først godkendes før kontoen kan få adgang til shopping-funktionen (dette tager normalvis et par dage).

Trin 4

Tilføj produkttags og/eller klistermærker

Når din konto er godkendt til shopping, skal du have aktiveret produkttags, så du kan tagge produkter i dine opslag og historier på Instagram (sørg i den forbindelse for, at du har den nyeste version af Instagram-appen installeret).

Sådan slår du produkttags til:

  1. Gå til din Instagram-virksomhedsprofil.
  2. Tryk på Indstillinger (tandhjulsikonet).
  3. Under virksomhedsindstillinger vælg fanen Shopping.
  4. Tryk Fortsæt.
  5. Vælg nu det ønskede produktkatalog, som du vil bruge til Instagram-shopping.
  6. Tryk Færdig.

Din virksomhedsprofil bør nu være sat op, så du er klar til at tagge produkter i dine opslag og historier på Instagram

Trin 5

Opret et shopping-opslag eller en historie

I et opslag, er det muligt at tagge op til 5 produkter pr. billede eller 20 produkter pr. opslag (ved brug af funktionen Vælg flere). Produkttags viser navnet og prisen på det taggede produkt i et opslag.

Med en historie, er det muligt at oprette et produktklistermærke pr. historie. Produktklistermærket viser navnet på det taggede produkt i en historie. Du har selv mulighed for at vælge farve og tekst til produktklistermærker.

Sådan opretter du et opslag eller en historie:

  1. Opret et nyt opslag eller en ny historie.
  2. I nye opslag skal du vælge Tag produkter. I en historie, skal du trykke på klistermærkeikonet – og vælge Produktklistermærke.
  3. Vælg nu det produkt fra dit katalog, som du ønsker at tagge, og placér produkttagget eller klistermærket på dit billede eller i din historie.
  4. Del nu dit opslag eller din historie på Instagram.

Tillykke! Du har nu have fået opsat din Instagram-virksomhedsprofil med shopping-funktionen, og fået delt dit første opslag eller historie. Herfra er det bare at dele shopping-indhold med dine Instagram-følgere.

Trin 6

OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL

#1 Kan jeg tagge både personer og produkter i et opslag? 
Nej, på nuværende tidspunkt tillader Instagram ikke at tagge både personer og produkter i samme opslag.

#2 Er Instagram-shopping tilgængelig med betalte annoncer? 
Nej, på nuværende tidspunkt er det ikke muligt for virksomheder at promovere shopping-opslag eller historier. Produkttags og produktklistermærker er kun mulige i organiske opslag.

#3 Er det muligt at få forhåndsvist et opslag eller gemme det som kladde? 
Ja, Instagram gør det muligt at få forhåndsvist opslag eller gemme dem som kladder under siden til oprettelse. For at forhåndsvise et opslag, skal du vælge Forhåndsvis taggede produkter. For at gemme et opslag som kladde, skal du vælge Gem kladde.

#4 Hvorfor bliver det produkt, som jeg ønsker at tagge i mit opslag, ikke vist?
Samtlige produkter fra dit produktkatalog bliver gennemgået for politikovertrædelse. Er det ikke muligt for dig at tagge et produkt, kan det skyldes, at produktet ikke er blevet godkendt – eller at dit produkt er en kopi af et allerede eksisterende produkt.